מדוע חשוב לערוך צוואה

דיני ירושה וצוואה: מדוע חשוב לערוך צוואה?

באמצעות עריכת צוואה אדם כשיר משפטית יכול לקבוע באופן מדויק כיצד יחולק רכושו לאחר פטירתו. מדוע כדאי לערוך צוואה והאם ניתן להבטיח שתהיה תקפה ומחייבת?

התפרצות נגיף הקורונה בישראל גרמה לאנשים רבים ששייכים לקבוצות סיכון לחשוש לבריאותם ואף הביאה חלק מהם לחשוב על הסדרת ענייני הרכוש שלהם, בעודם צלולים וכשירים משפטית לעשות זאת. לפיכך, מתעוררת השאלה כיצד ניתן לערוך צוואה מחייבת ותקפה אשר במסגרתה יוסדרו באופן מדויק ענייני חלוקת הרכוש של המצווה.


מהן האפשרויות לערוך צוואה מחייבת ותקפה לפי הוראות חוק הירושה?

במסגרת חוק הירושה נקבעו ארבע דרכים אפשריות לניסוח צוואה שתיחשב למחייבת ותקפה:

1. צוואה שנעשתה בכתב יד: כדי שצוואה מסוג זה תהיה תקפה ומחייבת, המצווה צריך לכתוב אותה בכתב ידו ולצוות באיזה אופן יחולק רכושו לאחר מותו. כמו כן, בצוואה צריכים להופיע חתימת המצווה והתאריך שבו היא נערכה.


2. עריכת צוואה בעדים: מדובר במסמך כתוב שצריך להכיל את תאריך עריכתו כמו גם חתימה של המצווה. כדי שצוואה כזו תיחשב למחייבת, המצווה נדרש להצהיר בפני שני עדים כי זוהי צוואתו ולחתום עליה בפניהם כאשר גם העדים נדרשים לחתום על הצוואה. מסמך מסוג כזה לרוב נערך בפני עורך דין ובפני עד נוסף, כאשר חשוב להקפיד שהעדים הם ניטרליים ואינם יורשים על פי הצוואה.


3. צוואה בפני רשות: אפשרות זו מתייחסת למצב שבו צוואה מוגשת לגורם רשמי או נעשית באמצעותו. נציג הרשות לצורך העניין יכול להיות חבר בית דין דתי, שופט, רשם של בית משפט, רשם לענייני ירושה או נוטריון. את הצוואה הזו ניתן לערוך בשתי דרכים: הגשת הצוואה בכתב על ידי המצווה בעצמו לנציג הרשות או אמירתה בעל פה על ידי המצווה בפני נציג הרשות.


4. צוואת שכיב מרע: במצב שבו אדם גוסס או שהוא סבור שהוא גוסס, עומדת בפניו האפשרות למסור בפני שני עדים את צוואתו בעל פה. כדי שצוואה זו תהיה תקפה ומחייבת, העדים נדרשים לרשום את תוכן הצוואה, את נסיבות מסירתה, את תאריך עריכתה ולהעבירה בהקדם לרשם הירושות.


מה המצב המשפטי במקרה שהנפטר לא ערך צוואה?

כאשר אדם נפטר ולא ערך צוואה בעודו בחיים, רכושו צפוי להתחלק לפי הוראות חוק הירושה. לפיכך, יורשי הנפטר יהיו קרוביו לפי סדר הורשה אחיד שנקבע בחוק או לחילופין האפוטרופוס הכללי כאשר הנפטר היה ערירי ולא היו לו קרובי משפחה שזכאים לרשת אותו. כדי לממש את הזכות לירושה על פי דין בהיעדר צוואה, היורשים מכוח החוק ידרשו להגיש לרשם לענייני ירושה בקשה לצו ירושה.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות ע”י עורך דין מומחה צוואות השאר/י פרטים:


מדוע כדאי לערוך צוואה?

אחרי פטירתו של אדם שלא ערך צוואה עלולים להתעורר סכסוכי ירושה ביחס לנכסים שהוא הותיר אחריו. מאחר שאין אפשרות להעיד את המת ולשאול אותו כיצד היה רוצה שרכושו יחולק לאחר מותו, רצוי להתכונן לכך מראש ולערוך צוואה שתסדיר את ענייני חלוקת הרכוש כל עוד המצווה צלול וכשיר משפטית לעשות זאת. חשוב לציין כי אין הגבלה על מספר הצוואות שאדם יכול לערוך, אך הצוואה התקפה המאוחרת ביותר מבטלת צוואות שקדמו לה ולמעשה קובעת כיצד יחולק העיזבון.

צוואה היא הדרך הבטוחה ביותר להסדיר את חלוקת העיזבון בהתאם לרצונו של הנפטר ולמנוע סכסוכים עתידיים בין היורשים בסוגיות הקשורות לחלוקת רכושו. עריכת צוואה ברורה וחד משמעית תמזער אפשרות להגשת התנגדויות ולחילוקי דעות בין היורשים. במקרים שבהם עורך הצוואה הוא מבוגר או חולה, מומלץ לצרף לצוואה חוות דעת רפואית שקובעת כי במועד עריכתה הוא מבין כראוי את משמעותה. צירוף חוות דעת כאמור תסייע למנוע הגשת התנגדויות עתידיות ותהווה הגנה בפני טענות בדבר היעדר כשירות של המצווה אשר עלולות להוביל לפסילת הצוואה.


הפקדת הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה

כדי לוודא שלאחר מות המצווה לא יינתן צו ירושה או צו קיום צוואה שמתעלם מהצוואה שהוא הותיר אחריו, ניתן להפקיד את הצוואה אצל הרשם לענייני ירושה. כדי לעשות זאת, המצווה מחויב להגיע בעצמו לרשם הירושה באזור מגוריו, להגיש לו את צוואתו המקורית ולהציג בפניו תעודת זהות ושובר תשלום בהתאם לתקנות הרלבנטיות.

אדם שהפקיד צוואה בעבר לא יורשה להפקיד צוואה נוספת אלא אם לקח קודם לכן בחזרה כל צוואה קודמת שהפקיד. כל עוד המצווה בחיים רק הוא יכול לקבל את צוואתו בחזרה. לאחר פטירתו של המצווה ניתן לברר פרטים על צוואות שהופקדו אצל הרשם באמצעות העברת תעודת פטירה של המנוח תוך פירוט דרגת הקרבה של מבקש הפרטים אל המנוח.

לפני שאדם מחליט לערוך צוואה רצוי שיפנה לעורך דין מקצועי ומנוסה שמתמחה בתחום הירושות והצוואות כדי לקבל הסבר מקיף על משמעות הצוואה. עריכת צוואה באמצעות עורך דין מיומן תסייע למצווה להסדיר את ענייני הרכוש שלו ולצמצם אפשרויות של קרע משפחתי וסכסוכים עתידיים בין היורשים.

לייעוץ ראשוני ללא התחייבות ע”י עורך דין מומחה צוואות השאר/י פרטים:

* לתשומת לבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד.

תגובות: 0

* כתובת האימייל שלך לא תפורסם.